Visselblåsarsystem

På GDL är det viktigt med god affärsetik, respekt för människor och efterlevnad av lagar och regler i alla delar av vår verksamhet. Om du upplever att företaget, en chef eller kollega agerar i strid med lagstiftning, interna policys eller vår uppförandekod (Code of Conduct) kan du rapportera detta via vårt visselblåsarsystem.

Vad kan rapporteras

Visselblåsarsystemet är till för att rapportera allvarliga missförhållanden, till exempel:

  • Ekonomiska oegentligheter som mutor, bedrägeri eller förskingring
  • Allvarliga brister i arbetsmiljö eller säkerhet
  • Grova trakasserier, diskriminering eller överträdelser av lagar och interna riktlinjer

 

Systemet ska inte användas för mindre klagomål eller personliga tvister, utan för ärenden som är av allmänt intresse och kan skada företagets verksamhet eller medarbetare.

Vem kan rapportera

Alla med anknytning till GDL – anställda, konsulter, praktikanter, leverantörer, kunder och samarbetspartners – kan använda visselblåsarsystemet.

Så gör du en anmälan

Du kan lämna en skriftlig och anonym anmälan via vår externa, säkra portal. Anmälningar tas emot av utsedda handläggare på GDL och behandlas konfidentiellt enligt GDPR. Du får bekräftelse inom 7 dagar och återkoppling senast inom 3 månader.

Rapportering till externa myndigheter

Du har alltid möjlighet att vända dig till en extern visselblåsarkanal, till exempel en behörig myndighet, enligt Förordning (2021:949) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Oavsett om du rapporterar internt eller externt är du skyddad mot repressalier.